Blomkålssoppa med currysmak

Härligt att vara tillbaka på jobbet och få pyttsa i sig en massa grönsaker igen:) Blir inte mycket av den varan när man är sjuk och inte har någon matlust.

Dagens lunch på Guldkusten blev Blomkålssoppa med currysmak. Fick massor av beröm från barnen så den gick hem:)

När jag gör en maträtt med blomkål så brukar jag ta tillvara blasten och göra ljuslyktor på borden. 

Då ser barnen också en annan del av blomkålen som finns i soppan:)

Riktigt så här blev inte mitt recept idag...hade slut på potatis så det hoppade jag över. 

Pyttsade i både mjölk och lite creme fraiche OCH vatten...till lagom konsistens.

Sedan kryddade jag upp med lite paprikapulver, gurkmeja och Vegeta.

Jag kör ju stenhårt med mixer när jag gör soppa på jobbet. Kanske är lite elakt men jag tänker att "det man inte vet"....går ju att "gömma" en massa nyttiga grönsaker som barnen inte behöver peta bort om man mixar:) Vissa kan nog tycka att det är fel men jag tänker att det ibland blir en fix idé att man inte äter ditt eller datt. Och då funkar mixerstav finfint. Då surplar dom soppa för glatta livet!

Här ser ni hur ni gör äpplena till soppan oxå:)

Det är gott med curryfrästa äppelskivor att lägga i soppan men det hann jag helt enkelt inte med idag så det får bli en annan gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0