Peperonata - grönsaksröra med ris

Peperonata var dagens lunch på GK häromdagen.

Peperonata är en grönsaksröra med paprika & tomat som bas. Jag hade dock slut på paprika så det blev grovrivna morötter istället och det gick så bra så:)

På ett av borden så var det sopslut i formen och de hade hämtat mer för det tyckte det var så gott, det gillar kocken:)

Jag gjorde så att jag kokade ris som jag sedan lade i botten på ugnsformar, sedan öste jag på grönsaksröran och toppade med riven ost. Gratinera i ugn och servera!

Eftersom det inte är säsong för färska tomater så körde jag givetvis på tetratomater. Ekologiska kostar inte så mycket mer än andra...

Något suddig fotograf;)

Jag bytte som sagt ut paprika mot grovrivna morötter. Kryddade med både oregano, timjan och mejram. Det är gott med örtkryddor.

Sedan så vill jag gärna ha i lite socker för att mjuka upp tomaternas strävhet...och lite Vegeta.

Fast några färska bitar använde jag.
 

På väg ut till 17 hungriga barn och personal:), det kom tillbaka knappt en halv form.

Har du inte bekantat dig med den här krummeluren än så ta och gör det! 

Det är en KÅLRABBI och den är supergod och krispig. Lägg den i kallt vatten fram till servering och mumsa sedan till maten. Mycket godare än kålrot om du frågar mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0