Asiatisk nudelsallad med räkor

Asiatisk nudelsallad med räkor
4 port
200 g risnudlar
5 salladslökar el en rödlök i tunna skivor
1 liten påse blandsallad
1/2 gurka i tunna stavar el halvmånar
250 g tinade sojabönor (jag lät mina ligga några minuter i kokhett vatten)
Dressing:
1 urkärnad, finhackad röd chili
1 pressad el riven vitlöksklyfta
1/4 riven färsk ingefära (hur stor nu en sån är?! Jag tog ca 5-6 cm till dubbel sats)
1 msk koncentrerad äpplejuice
1 msk sesamolja
1/2 dl japansk soja
1 msk strösocker
1 msk risvinäger
500 g räkor med skal
1 dl saltrostade cashewnötter
1 kruka färsk koriander (en mycket speciell smak så servera den gärna på sidan om)
1 lime
 
Börja med att blanda allt till dressingen.
Koka nudlarna enligt förpacknigen, skölj av dem hastigt i kallt vatten och låt rinna av.
Blanda ner dressing och grönsaker(jag skar även lite rädisor i tunna skivor) i nudlarna och låt smakerna dra åt sig en stund.
Lägg ner räkor, grovhackade nötter och ev koriander.
Blanda ihop allt och värm det om du vill ha det lite varmt. Annars går det bra att äta kallt också.
Blanda i den färska salladen det sista innan serveringen. 
Servera gärna lite extra nötter bredvid och limeklyftor att pressa över.
Ät och njut med goda vänner!
Här är det Domustanterna som är på besök:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0