Purjo- & Potatissoppa

Barnen fick välja "luft"-frallor till middagen idag. Själv satt jag och dreglade över dem för jag har tänkt försöka undvika bröd ett tag.
Hade tänkt ta en hyfsad bild på soppan....men det glömde jag, suck.
Men så här såg den ut när jag haft den ute på avsvalning;)
Purjo- & Potatissoppa 
6-8 pers
8-10 potatisar beroende på storlek
1 stor purjolök
2 msk smör
2 grönsaksbuljongtärningar
1 1/2 liter vatten
1/2 burk mjukost Storsjön, eller vad den heter...
1 1/2 dl creme fraiche
salt om du tycker det behövs
 
Strimla purjolöken och fräs den mjuk i smör. Skär potatisen i små tärningar och ös i tillsammans med löken.
Tillsätt buljong och vatten. Koka i ca 15 minuter. Skeppa i mjukost och creme fraiche. Mixa lite slarvigt så det blir lite bitar av potatisen kvar, det är gott.
Smaka av om det behövs mer salt.
Servera med gott bröd och pålägg. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0