Agnetas Grönpepparbiffar

Agnetas Grönpepparbiffar 
4-6 pers
500 g älgfärs
3 ägg
4 msk ströbröd
4 msk grädde
1/2 buljong löst i lite vatten
1/2 finhackad gul lök
1 msk krossad grönpeppar
Blanda ihop allt och stek i smör.
Sås 
1 dl grädde
2 dl gräddfil
1/2 msk soja
1/2 msk grönpeppar
1 buljongtärning
Blanda allt och koka ihop en stund.
Eftersom jag fått höra av mamma att Agnets Grönpepparbiffar nog var det godaste hon ätit så måste jag såklart ta och testa att göra dem när jag hade lite älgfärs att tillgå igen.
Och självklart så måste jag ju göra EXAKT efter Agnetas recept för att det ev skulle bli lika gott.
Men som ni ser på bilden så blev det inte EXAKT, tänk att det aldrig går att följa ett recept till punkt och pricka. Trots att jag konsulterade Agneta under matlagningens gång med ett tiotal sms;) eller rättare sagt så var det just därför det gick som det gick. Medan jag vände blicken mot telefonen så kokade såsen över och jag lärde alla här hemma ett antal nya svordomar (inkl Isaks kompis)....såå dålig förebild, jag vet. 
Men det där med svordomar pratade nån om på radion en dag och sa att det inte är så fult, bara man använder dem vid rätt tillfälle! Och vad kan vara mer rätt än när man kokar över Agnetas Grönpepparsås som är gjord EXAKT efter receptet???!!!
Jag vet ju att alla i familjen älskar god sås så jag pyttsade i lite mer grädde....och lite mer av resten så det blev nog min variant på såsen kan man säga. Gott blev det iallafall:) Och jag var lite skeptisk till att koka gräddfilen för den brukar ju kunna skära sig när den kokar, men det gjorde den inte!
Agneta får toppbetyg av hela familjen.
Isak tyckte det var såå gott! Fast det hade varit bättre utan den där grönpeppar´n...Ehhh, undra hur han menade då?!
Pelle åt lika mycket som Mats, och det vill ju inte säga lite;) Jag sörplade nog i mig 1/2 liter sås och blev proppmätt.
Tack vännen för att vi fick receptet!<3
 

Kommentarer
Postat av: Agneta

Roligt att ni tyckte om biffarna!! Jag gillar grönpeppar väldigt mycket och brukar smyga ner det i lite allt möjligt. Kram

Svar: Den dan vi behöver vara två kockar på Guldkusten...eller OM jag slutar så ska du vara där och kocka!:)Kram
Tina

2014-01-05 @ 19:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0