Currygryta med pressad potatis - recept

Att vara kock handlar nästan hela tiden om att ligga steget före. Så igår förberedde jag köttet som jag idag skulle ha till vår lunch. Här har vi en fin bit ytterlår från "vår" kossa som har bott på Brunkulla gård.
Till 4 pers behövs(räds inte av att listan ser lång ut, det är mest kryddor som ni redan har i ert skafferi):
3/4 kg grytbitar
smör
salt
3 dl vatten
2 hackade gula lökar
3-4 skivade vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära
2 tsk spiskummin
1 tsk mald koriander
1 msk curry
2 tsk gurkmeja
1 kanelstång
4 kryddnejlikor
2 lagerblad
1 köttbuljongtärning 
1 brk kokosmjölk
1 msk soja
ev lite maizenaredning
Bryn köttet fint i panna, salta och lägg över i en gryta.
Koka ur pannan med vattnet och häll det över köttet.
Lägg i buljongtärning, lök, vitlök, kryddor, soja och koka upp.
Häll på kokosmjölken och koka sakta under lock till köttet är mört. I orginalreceptet står det 45 minuter....nja, kanske 1 1/2 timme skulle jag föreslå. Iallafall med vår ko;)
Smaka av och red ev med lite redning på tex Maizena. 
Jag serverade pressad potatis till och sallad från vår buffé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0