Svampsoppa och Morotsbröd - recept

Igår bjöd jag "mina" barn på jobbet på Svampsoppa eller Skogsmussoppa som jag brukar kalla den.
Jag fräser hackad gul lök och vitlök innan jag öser i kvartade champinjoner. Fräs dem till det mesta av vätskan försvunnit tillbaka in i dem. 
Fyll på med vatten och buljong och låt koka en kort stund. Mixa den hyfsat slät och skeppa i grädde och soja. Smaka av med vitpeppar och salt.
Fick gott betyg av barnen som kom in på kontoret och berömde maten. Sen ser man det på att skålarna kommer tillbaka in i köket tomma! Me likey!!
Kommer ingen fler bild, mixad svampsoppa har ju en rätt trist färg så vi njuter av den ovan istället.

Till soppan serverade jag nybakt Morotsbröd.

Ledsen för den suddiga bilden...ni får skärpa ögat:)
Blev vridna långa varianter istället för de runda bröd som står i receptet, och det blev jättebra.
Faktiskt bättre än runda, tycker de blivit lite degiga när jag gjort dem runda förut.
Väldans så mumsigt med nybakt bröd!
Måste bara visa den här bilden från hallonsnåret jag var i igår i tre!!!timmar.
Hallonriset var en meter högre än jag och massor av stora fina hallon. Tre timmar och fyra liter senare + nån timmes rensning och syltkok idag, känner jag mig lycklig. God, fin, egengjord sylt som räcker ett tag framöver.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0