Örtlax med klyftpotatis - recept

Idag på Guldkusten så gjorde jag en Örtlax med vanlig klyftpotatis till. Jag lade laxen i en ugnsform, saltade och pepprade lite lagom.
Sedan gick jag runt på vår förskola och klippte lite av alla våra örter som vi har på borden och i Matateljén. Det blev oregano, timjan, rosmarin, salvia och basilika. 

Hackade allt och strödde över fisken och så i med en massa grädde. Körde sedan i ugnen på 200 grader i ca 15 - 20 minuter. Tiden är ju lite olika beroende på ugn och mängd i formen.
Måste också visa vad vi fick smarra på igår. Det kom en familj med en påse nyplockad rödgul trumpetsvamp!!
Den smörstekte jag bara med lite nymalen svartpeppar på och flingsalt, sååå himla gott!!
Dom hade även med en burk med inlagd gurka, det var ju så bra pris på gurkan nu så då hade hon lagt in lite till oss, vilka föräldrar jag har på mitt jobb va!!!:)
Idag blev det succé när Måns momma(alltså min mamma) kom och plingade på strax innan lunch med ett knippe morötter. Härligt att kunna ställa fram små, söta morötter med blasten kvar, som har formen av en krokofant eller en par ben med en "dingeling" emellan;) Morötterna du köper på affären är ju helt raka, finns inga snurrade varianter där inte. Blasten ställde barnen i en vas som dekoration efter lunchen:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0