Varma Mackor - recept på champinjonstuvning

Recept på champinjonstuvning:

1 brk svamp i skivor el bitar

2-3 msk smör

 

2 ½ msk vetemjöl

2 dl svampspad + mjölk

1 dl grädde

2-3 krm salt el 1-2 tsk äkta soja

nymalen vit- el svartpeppar

Häll av spadet från svampen, spara det om det är gott.

Fräs svampen i hälften av fettet tills all vätska kokat in. Tillsätt resten av fettet och fräs svampen tills det ”knäpper” i den och fettet klarnat, 5-10 minuter.

 

Strö mjölet över svampen och rör om. Späd under omrörning med svampspad, mjölk och grädde. Koka på svag värme minst 10, gärna 15 minuter.

Smaka av med salt el soja, som också ger färg, och ev lite peppar.

En sats blir ca 6-7 dl stuvad svamp.

Idag gjorde jag stuvning på sidan om. Jag smälte ner smör, blandade i vetemjöl och spädde med mjölk till lagom tjock konsistens. Smaksatte och färgsatte med soja. Blandade sedan ihop det med svampen som jag hade fräst tills den "knäppte" i en annan kastrull. Kryddade upp med peppar och lite vitlökskrydda.

Mats preppar familjens fredagsmiddag. 
Senap är alltid gott på varma mackor. Liksom:

-      ost

-      skinka

-      tomater

-      köttfärs (kanske blev rester från köttfärssåsen tidigare i veckan)

-      oliver

-      röd lök

-      champinjonstuvning

-      fefferoni

-      kallrökt lax

-      ananas

-      paprika

-      tomatsås

-      oregano el pizzakrydda

-      tunt skivad stark korv

Jag valde skinka, senap, röd lök, champinjonstuvning, tomat och ost. Oregano on the top! 
Swisch in i ugnen 
Alla har vi olika favvisar. Servera gärna med sallad och vitlökssås till.
När man ätit så blir man så stark att man kan bryta arm! 
Ja, jag vann:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0