Kickis Filkaka - recept

Kickis Filkaka
7 1/2 dl vetemjöl
4 1/2 dl strösocker
250 g rumsvarmt smör
5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Blanda i matberedare till en smulig massa.
 
Fyllning:
4 ägg
5 dl fil
Vispa med elvisp.
 
Tryck ut hälften av smulmassan i en smord och bröad liten långpanna.
Häll över filblandningen och strössla över resten av smulmassan.
 
Grädda i ca 30 minuter i 225 grader.
 
När kakan svalnat så kan man pudra över lite florsocker.
 
Receptet har jag fått av en gammal kollega och vän, Kicki. 
Kicki, Pernilla, jag, min älskarde lillebror och hans vän Mårten var för övrigt på båtluff tillsammans 1994!
Som packåsnor drog vi från ö till ö. Aten-Ios-Santorini-Rhodos-Naxos-Aten
Partygänget med blanka, svettiga kinder:)
Hmm, blev så nostalgisk när jag egentligen bara skulle lägga in receptet på Kickis kaka, att jag var tvungen att leta fram några gamla foton. 
Men nu tillbaka till nutid!
Måns, som tyckte synd om sin sjuka mamma idag, ville fixa fika åt mig. Jag fick gurkte och tårta. 
Den killen vet hur han ska göra mamma glad;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0