Äppel & Hjortronchutney - recept

Så här står det i ett recept jag hittat (Min Äppelbok):
Om ni så bara hittar en deciliter hjortron på myren, så koka den här chutneyn! Den är urgod till dessertostar, men passar även suveränt bra till viltkött och fläskkarré.
4 st syrliga äpplen - Gravensteiner, Elise eller Katja - urkärnade, skalade och fint tärnat
1/2 finhackad gul lök
1 finhackad röd chili
1 tsk riven ingefära
1 dl hjortron
1/2 äppelcidervinäger
1 1/2 dl råsocker
2 msk svensk honung
Lägg alla ingredienser i en rostfri kastrull.
Koka upp och låt blandningen sjuda i 20-25 minuter.
Rör om då och då.
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. (Jag tyckte det blev lite för mycket "blött", så jag hällde av lite i ett durkslag som jag sedan använde till middagen, i "Hitta-på-grytan").
Låt kallna och förvara sedan svalt.
Eftersom jag tänker sälja dessa i KAKBUA, när vi öppnar på 1:a advent, så satte jag fast lite fint tyg på locken.
Klara för kylning och förvaring.
Mycket gott på tex ROSSA (Oviken Ost). Till kött får vi testa en annan dag.
Lycka Till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0