Ååh, vilken dag!

Idag har jag haft privilegiet att få åka från jobbet(...igen!)för att ta mig med färjan ut till Norderön. Där har jag tillsammans med åtta andra förskolekockar lagat mat hela eftermiddagen. Vi har gjort det på initiativ från "Öbarna", fsk på Norderön, och under ledning av söderbönan Karolina Sparring:)
Jag har haft förmånen att laga mat tillsammans med henne vid två tidigare tillfällen genom Allebarnsrätten, i Grythyttan, som jag skrivit om här tidigare.
En härlig syn mötte oss när vi kom in. Vackra grönsaker, frukt och örter som vi skulle använda oss av. 
Allt det här lagade vi tillsammans:) + vridna baguetter och rostade morötter med vitlök, citron, örter mm....visst vattnas det i munnen?! På mig gör det det tom när jag nu skriver fast jag är helt proppmätt efter att ha ätit av allt detta goda:) Jag kommer lägga ut recepten här när jag fått dem från Karolina. 
Ett härligt virrvarr i lilla köket på Midgården när alla letar bunkar och improviserar när det inte fanns den där matberedaren som var tänkt att användas och så:) "Ju fler kockar...desto mer god mat..."
Jag och "Solen", jag är sämst på att komma ihåg namn...men hon jobbar iaf på fsk Solen i Odensala:) samsas på serveringsvagnen med vårt kockeri.
Här förbereder jag blomkål som skall rostas i ugnen med olivolja, vitlök,S & P, citron...mmm. 
Full fräs på hackning och receptläsning:)
Choklad hackas till pannacottan som vi skulle få som dessert! 
Pannacottan...igen. 
Jag tog mig även an vårt "mellis", strömmingsfileér.... 
Min "Sol" gjorde en härlig röra på bla äpplen som vi sedan lade på strömmingen. 
Ett supergott mellis, som jag absolut kommer servera hemma fast kanske som en förrätt eller på en buffé. Och som sagt, recept kommer ni få sen.
Vackra granatäppelkärnor till den fräscha melonsalladen.  
Spisrosor på kinderna blev det när vi samsades vid den lilla spisen:) 
Karolina kollar av hur det går för "Litsongan" 
Färdigställning av vårt mellis. 
"Solen" presenterar melliset:) Herregud, vad pinsamt att jag inte kommer ihåg era namn! Ni får gärna kommentera och "presentera" er för mig igen;) 
Goda, vridna dinkelbaguetter som blev improviserade till vetebaguetter idag. 
En av Karolinas fina kokböcker. Superfina bilder och inspirerande recept som inte är krångliga att göra.
Vår smarriga buffé! 
Piroger, en med surkål och lammkorvsfyllning, en med en svampfyllning. 
Efter ett par sådana här lass.... 
....så klämde jag ner den goda chokladpannacottan med äppelkompott!! Gissa om jag är mätt?! 
Roligt att få dela och ta del av andras matlagning och tankar. Nu har vi satt igång ett tänk och skall försöka träffas en gång per termin för att fortsätta utbyta erfarenheter och recept:)
TACK till Öbarna som kom med det här initiativet!
TACK till Karolina som kom upp hit till fjällvärlden för att dela med sig av sig själv! Tack också för att du tog dig tid att följa med på Guldkusten så att du fick se vad vi använt våra stipendiepengar från Allebarnsrätten till, vår matateljé och växthus. Och för att få en glimt av hur vi jobbar.
Och sist men inte minst, SUPERTACK till alla Guldkustföräldrar och pedagoger som lät mig åka iväg för att inspireras ytterligare och att få ännu mer insikt i att sättet vi jobbar på på Guldkusten är helt rätt! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0