Helgens Soppa - recept

Italiensk Tomatsoppa toppad med fetacreme och rostade pumpakärnor
4 -6 pers
1 gul hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
2 msk tomatpuré
1 msk torkad rosmarin
1 msk rapsolja
1 msk smör
1 kg färska tomater
2 grillade röda paprikor
1 tsk salt
1 msk socker
ev 1 dl vitt vin/ pressad citronsaft
7 dl grönsaksbuljong
1 msk honung
Fräs lök och vitlök i smör och olja tills mjuk. Tillsätt kryddor och tomatpurén. Hacka tomaterna grovt och häll ner. Låt fräsa ytterligare några minuter tillsammans med 1 msk socker. Tillsätt vin/citronsaft och buljongen, låt koka 10 minuter. I med honung och paprika. Mixa soppan slät och smaka av med ev mer salt, honung eller citron.
Som alltid så blir inte mitt kokeri som orginalreceptet:) Jag hade i hela ekologiska burktomater och så använde jag små plommontomater. Jag grillade inte egna paprikor utan köpte färdiga på burk som ligger i olja, jag slog bort oljan. Vitt matlagningsvin fick duga gott.
Soppan blev jättegod enligt dem som åt och hade en rund mild smak. Det är viktigt att skeppa i lite socker när man använder tomat så att det inte blir för fränt och stickigt.
Jag mixade fetaost och creme fraiche som jag klickade i soppan vid servering och toppade med rostade pumpakärnor.
Lycka Till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0