Morotsrulltårta - recept

I lördags tog jag och provade att göra Morotsrulltårta som min kollega bjöd på häromdagen. Den var supersmarrig!
Riv 2 mindre morötter fint och blanda med 3 ägg som redan du vispat poröst tillsammans med 2 dl socker.
Blanda de torra ingredienserna:
3/4 dl potatismjöl
3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
som du siktar ner i äggsmeten och vänder runt försiktigt.
Häll ut smeten på en papprad(och så här i efterhand så kanske man skulle ha smort den..)Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 6 minuter.
Och när du sen tar ut den så ska du inte vända upp den på ett sockrat papper, se ovan....
Nä, du ska sockra kakan, lägga på ett nytt bakplåtspapper och tex en skärbräda el bricka och sedan vända hela paketet. Lägg på en kall våt handduk och dra försiktigt bort papperet.
När kakan svalnat helt så breder du på glasyren:
60 gr rumsvarmt smör
100 philadelphiaost
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
(ev skal och saft av 1 lime)
Vispa smör och ost krämigt. Sikta ner sockret och sist häller du ev i limen. Blanda till en slät smet som du breder på kakan. Rulla ihop från långsidan till en fin rulltårta.
Det gick att rädda min "failade"(så säger barnen om misslyckad)kaka.
Hålet hamnade mitt i:)
Blev saftiga, något kladdiga bitar. Tror bestämt att det finns en bit kvar som jag nog ska lägga beslag på nu till kvällsfikat... Lycka Till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0