Gottetårta - recept

Den här tårtan brukar min lillebror göra fast med färska bär mitt i sommaren. Nu fick jag inte ens tag på jordgubbar så det blev en godisvariant med Daim...och det blev smaskens för en gottegris som jag;)
4 äggulor - vispas fast
3 dl socker - tillsätt 1 dl i taget och vispa under tiden
Vänd sedan försiktigt ner 4 dl Rice Crispies i smeten.
Bred ut på bakplåtspaper i en rundel som är lite högre på kanterna.
Grädda i 2 timmar i 125 grader
Fyllningen:
5 äggulor
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
1,5 dl vispgrädde
150 gr smör
Blanda allt utom smör i en kastrull, värm försiktigt under STÄNDIG omrörning.
Ta från värmen när den börjar tjockna. Tillsätt smöret i klickar medan krämen svalnar.
Låt kallna helt i kylen innan du breder den på bottnen.
Garnera med 5 dl vispgrädde som vispats och färska bär eller som vi nu gjorde. Blandade ner hackad Daim både i grädden och strödde lite ovanpå, gottigotti!
Och det som jag märkte var fantastiskt bra var att marängen inte smälte på en gång. Vi hade kvar en bit i kylen i kanske två dagar och det funkade jättebra. Alltså är det här en perfekt tårta att kunna göra i förväg till ett större kalas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0