Fredagslunch

Tacokryddad Rotfruktsgryta

ca 4 personer
2-3 morötter
2 palsternackor
4-5 fasta potatisar
1 gul lök
1 msk rapsolja
1 1/2 brk krossade tomater
3 dl vatten
1 påse tacokrydda
4-5 stänger blekselleri
1 brk majskorn
S & P

Skala och tärna rotfrukter och lök. Fräs dem i oljan i en kastrull. Tillsätt tomaterna och vattnet. Koka i 5 minuter.
Skiva sellerin och lägg den i grytan tillsammans med tacokryddan. Koka ytterligare 10 minuter så rotfrukterna blir mjuka.
Lägg i majs, salta och peppra.
Servera grytan med nachos och om man vill så servera med en klick creme fraiche eller gräddfil.

Som alltid så utgår jag från receptet men sen blir det på mitt sätt:)
Jag rev alla rotsaker grovt, och jag använde hela burktomater som jag mixade först, blir godare smak av dem tycker jag. Hade i mycket mindre blekselleri för att den "passar inte min smak" som barnen på GK så fint säger.
Vattnet hoppade jag över för att det inte skulle bli så blött.
Smaksätt gärna creme fraiche med vitlök och så kan man med fördel servera med riven ost.

Om du får gryta över så är det en suverän grund till en god soppa. Mixa, späd med vatten/grädde och smaka av med extra kryddor. Baka att gott bröd till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0