Guldkustenbilder + sopprecept

Kolla in vilken härlig frukostbild!
I morse när jag kom till jobbet så hade Boel, min kollega, tagit med sig frusna hallon från i somras:) Vi blev alla överlyckliga över att få smarra på dessa i filen å gröten. Underbart med lite sommarsmaker mitt i vintern.
Efter frukosten tog dessa små herrar och dukade till en ny "sittning" i Matateljén:)
Jag hade köpt färska örter som de provsmakade.
Timjan och Rosmarin var gott men inte Salvia. Vi gnuggade bladen mellan fingrarna och luktade....blää å starkt tyckte Måns om Salvia. Roligt att få utforska sin egen smak!
Angående smak, så åt vi idag Squashsoppa.
Fräs hackad gul lök och vitlök i smör tills mjuk. Riv under tiden squash och potatis grovt och ös i kastrullen när löken mjuknat. Häll i grönsaksbuljong och låt koka ca en kvart. Häll i grädde(matlagning/visp/havre, ta den du gillar). Krydda med S & P, paprikakrydda och Vegeta. Tror bestämt att jag kryddade på med lite malen koriander oxå. Mixa med mixerstav, späd vid behov eller red om det skulle vara åt det hållet, till lagom konsistens.
Låt puttra lite till, smaka av och servera med gott bröd till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0