Världens bästa förskola + lunchens recept

Jag har ju förmånen att ha ett toppenjobb med toppenfina arbets"vänner". Jag har ju oxå sån tur att Måns får vara på denna underbara förskola på dagarna. Dels så kan jag ju gå och pussa lite på honom i tid och otid, än så länge:) men även att han får vara i en fantastisk miljö och bli sedd och lyssnad på hela dagarna.
Som idag tex så ville han på morgonmötet ha en lerfågelgrupp, skapa fåglar i lera. Men det vara bara han som ville det och på många ställen så skulle han helt enkelt fått välja något annat. Men inte här:) Här plockar man fram ett litet bord, en stol och egna saker att skapa med! De placerade honom i "byggen" där två andra barn skapade i sin "lek". På så vis fick han möjlighet att göra det han hade valt och dom det dom hade valt med en pedagog som har tid för både observation och dokumentation av de olika "jobben".
Kolla in konstruktionerna! Jag är alltid imponerad av dessa byggen OCH av alla oss föräldrar som gör allt för att inte rasa dessa när vi har städinsats och skall dammsuga runt dem, inte helt lätt;), och ibland så får det hellre ligga kvar nån dammtuss än att vi river det barnen byggt.
Det blev ingen fågel i slutändan utan ett läskigt troll:)

Mjuka små händer som kramar leran
Så här såg min lunchtallrik ut idag, Biff med mango
2 pers
ca 250 gr nötkött, lövbiff el utskuren biff
ca 1 tsk finhackad färsk ingefära
1 grön el röd chilipeppar
1 vitlöksklyfta
1 msk soja
1 msk olja
svartpeppar
1 mogen mango
ca 2 msk vatten
(salt)

Skär köttet i smala strimlor. Skala och finhacka ingefäran. Dela och skrapa ur chilin, finhacka. Finhacka vitlöken. Jag körde allt i matberedaren.
Lägg kött, ingefära, vitlök och chili i en skål, blanda ner olja, soja och peppar. Lägg ner köttet och blanda runt ordentligt, låt sedan stå i rumstemperatur i 1-2 timmar.
Skär loss fruktköttet från mangon och skär i kuber, alt använd frysta.
Hetta upp en wok el stekpanna och fräs det kryddade köttet ett par minuter under omrörning. Häll i vattnet och fräs ytterligare några minuter. Blanda ner mangon och smaka av med salt.
Servera på risbädd och med en blandad sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0