Lördagsbak - recept

Idag blev jag och Isak själva hemma under dan, så vad skulle vi göra?! BAKA såklart:)
Isak tog sig för att skapa Citronmuffins med citroncreme
ca 10 st enligt receptet men vi fick till 8 st
100 g smör
1 dl florsocker
rivet skal av 1/2 - 1 citron (tvätta noga skalet)
1 ägg
1 dl potatismjöl
1/2 tsk bakpulver
Rör samman rumstempererat smör och socker. Tillsätt citronskalet och ägget, rör ner potatismjölet, blandat med bakpulvret. Fyll smeten i formarna och grädda mitt i ugn ca 10 minuter.
Lyssna på den här countrydängan:)
Han gjorde egen-komponerad glasyr på:
75 gr smält smör
1-2 msk pressad citron
lite rivet citronskal
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker
Blanda allt och spritsa på de svalnade muffinsarna.
Dekorera med valfritt strössel.
Vid provsmakningen så krullade det sig lite bakom öronen:) blev rätt sött och surt med all citron, men gott!
När vi ändå är inne på citroner...
Jag kände i fredags att jag började få mer och mer ont i halsen, skit oxå, orkar inte bli förkyld igen!
Tänkte att jag skulle testa ett recept på förkylningsdryck som ladiesarna på jobbet kör med.
Koka upp:
1 liter vatten
5 kryddnejlikor
3 citroner ( tvättade och skuren i mindre bitar)
ca 75 gr skalad, hackad ingefära
1/2 - 1 dl strösocker
Låt allt koka en stund, typ 5 minuter, och låt sedan dra några timmar. Sila av och drick kallt eller varmt.
Så här på söndan så kan jag inte säga om det hjälpt eftersom jag är jätteförkyld fortfarande. Fast det kanske skulle vart ännu värre utan den sur-starka drycken, vem vet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0