Mmmm...choklad!

Igår var det äntligen dags för "En kväll fylld med Choklad"
Tina från "Tinas Praliner" kom till Lilla SoppCafét och lastade upp en massa choklad i olika former
Allt från kakaofrukter...
...till olika typer av vit,mjölk och mörk choklad.
Tänk att man av dessa...
...kan få till så smarriga skapelser som dessa:)
Vi fick lära oss en massa om choklad och dess ursprung av Tina. Criollobönan som är den finaste av kakaobönorna, Forastero är den vanligaste och Trinitario som är en korsning mellan Criollo och Forastero. Här visar hon "chokladguden".
Andäktigt satt vi alla och lyssnade, provsmakade, blundade och diskuterade smaker och dofter.
Andäktigt lyssnade vi även till Eva Timan, som med sin fantastiskt vackra stämma fick ögonen att tåras och "tupphåren" att resa sig.
Hon sjöng: Det stod en jungfru, Majsol ler och Om jag någonsin kommer fram till Samarkand.
Eva berättade att hon är van vid att oftast ha ackompanjemang till sin sång, men när hon nu sjöng A cappella i vårt lilla rum så blev det så avskalat, nära och vackert! Ryser när jag tänker på det och blir himskans så avundsjuk på att få ha den gåvan:)
Vi avslutade kvällen med att äta en smörgås som jag gjort och så åt vi av de vackra, goda pralinerna som Tina hade med sig. Vi fortsatte att prata, umgås och handlade choklad med oss hem.
Själv så fick jag med mig all provsmakningschoklad hem för att baka med och några praliner :)
Och så blev det såklart lite gott till mina små hjärtan som inte fick vara med och prova chokladen under kvällen.
Chokladklubbor för att stoppa i varm mjölk så det blir varm choklad med jordgubb och apelsinsmak. Och så blev det Chokladdippers med Baileys-, Cognac- och Apelsinsmak. Dippersen doppar man i kaffe och äter bit för bit när tryffeln smälter. Längtar tills jag ska sätta tänderna i dem!! Blir nog en liten efterrätt i helgen när jag ska till Storhogna med Domustanterna:)
Det här är ett exempel på mitt "Trevlighetsmakeri"(på mitt visitkort står det kock & trevlighetsmakare).
Att låta andra och jag själv få en trevlig stund/upplevelse där alla sinnen blir tillgodosedda.
Det är precis det jag vill att "Tinas Goda Ting" skall vara. Gott för kropp & knopp.
Min ena son frågade mig vad jag skulle tjäna den här kvällen?
Inget sa jag, jag kommer förlora på den här kvällen, men ibland måste det bli så.
Vad korkat svarar han tillbaka.
Ja, det kan man tycka, men så här i efterhand så känner jag att jag i och för sig inte fick några kronor i plånboken men i form av dofter, smaker(alla dessa sinnesupplevelser) och möten, så blev jag stenrik igår!
Tusen Tusen Tack till Tina, Eva, Camilla, Siv, Elin, Ingela, Magnus, Lena, Inger, Erika, Boel och Kerstin för att ni kom och gjorde den här kvällen till vad den blev.
Så får vi väl se om det blir en Whiskey/Choklad- eller Champange/Choklad-provning nästa gång;)

Kommentarer
Postat av: Inger

Tack finaste Tina för en jättetrevlig kväll!!!

2012-04-26 @ 16:13:21
URL: http://himlahundliv.se
Postat av: erika

hej hej! tack för en trevlig kväll. Jag har oxå gjort ett inlägg om choklad :) www.poppelstore.se/bloggen

2012-04-26 @ 23:37:32
URL: http://www.poppelstore.se
Postat av: Kerstin

Tack för en mysig kväll med mycket choklad och gott fika.

2012-05-04 @ 09:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0