Sex laxar i en laxask


Ännu ett utdrag från Guldkustens blogg:

Image Thumbnail Image Thumbnail
Image Thumbnail Image Thumbnail
Idag kom Marie med 10 kg regnbåge direkt upptagen ur Storsjön och levererad till dörren. Visst är det fantastiskt:)

Det var bara att kavla upp ärmarna, ladda CD-växlaren med bra musik och sätta igång att rensa och filéa fisk. Har lärt mig av Marie att fisken håller sig bättre om man inte fryser in den hel, och att benen är lättare att ta ur när fisken varit frusen.

X antal timmar senare hade vi 6 middagsportioner (á la Hoversjöfamiljen) packade i påsar. Då räknade jag att vi får iaf en matlåda oxå per middag. Och så blev det fileér till två middagar åt momma & moffa:)

Sen tog jag och gjorde fiskbuljong på nästan allt rens, allt enligt recept i Vår kokbok...meen så gott! Det blir finfint att ta fram till soppor och grytor i vinter. Man kan ganska lätt räkna ut att 70:-/kg definitivt är värt pengen för denna fina fisk!!

Och gissa vad det blev till middag?! Just det , fisk;)

Jag tycker att denna är den godaste och absolut enklaste varianten.

 

Efter att du har filéat, benat ur och flått fisken så lägger man den(avsköljd förstås) på en smord plåt el ugnsform. Strö över finskuren purjolök, krydda med citronpeppar och salt. Häll på rejält med grädde, min erfarenhet här hemma är att såsen aldrig räcker till alla mosade potatisar. Låt gå i ugn tills klar. Servera med kokt potatis och en sallad av kokt haricot verts, skivad röd lök, smulad fetaost, paprika i bitar. Droppa över olivolja och balsamvinäger, smula på lite flingsalt och nymalen svartpeppar.

Tack Marie & Tom för en mumsig middag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0