Nyårsfika

Bjöd in Mammsen & Pappsen på lite nyårsfika idag när de var ute på sparktur.
_________________________________________________________________________________________

Pepparkakskladdkaka

150 g smör - smält

200 g hushållschoklad – lägg i smör och rör tills smält

2,5 dl mjöl

1,5 tsk bakpulver

2 tsk pepparkakskrydda

(el ½ tsk vardera av nejlika, pomeransskal, kardemumma och ingefära)

1 tsk kanel - blanda mjöl, bakpulver och kryddor

4 ägg

1 dl socker

1 dl sirap - vispa ägg, socker och sirap hårt i en skål

Blanda ner den avsvalnade smör och chokladblandningen i de vispade äggen, vänd ner mjölblandningen.

Bakplåtspapper i botten på springform.  Häll i smet och grädda mitt i ugn i ca 20 min 175 grader. Kakan ska vara kladdig i mitten när klar. Låt svalna och servera med Polkaglass(krossad polkagris blandat med vaniljglass), eller Philadelphiaost blandat med lite smör, florsocker och krossad polkagris.

_________________________________________________________________________________________

Kan erkänna direkt hur min variant på kaka blev....alldeles föör kladdig i mitten,typ inte gräddad alls, och något bränd på ytan. Tror att det kan ha att göra med att jag inte hade något riktigt strösocker, så jag tog tog bitsocker som jag mortlade till pulver. Gick inte att vispa hårt. Sen skulle det vara 200 grader och jag kan tycka att man hellre har 175 och lite längre stund så jag ändrade det i receptet. Känns oxå som att man kan använda en liten vanlig rektangulär form så kakan inte blir så hög, men använd fortfarande bakplåtspapper så är det lätt att ta loss kakan.

Låter struligt men det kan vara värt att prova sig fram lite för det är goda smaker!

Ett litet rullrån är aldrig fel heller, iallafall inte mammas spröda gräddgoda:)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0