Chaga - Sprängticka

I fredagskväll ganska sent kom tonåringarna hem helt ivriga. De hade hittat en hel massa Sprängticka, eller Chaga som det också kallas när de var ute på en av sina svängar i skogen. Tickan växer på vart 5000!! träd så det är inte så vanligt att hitta den. 
Här är Pelle, Olle & Eila i full gång att skära den i små bitar för att sedan torka den i ugn på låg värm över natten.

CHAGA – SPRÄNGTICKA

Chaga svampen kallas för ”En gåva från gud” i många länder som tex Kina, Ryssland och Japan.

Traditionellt säger Asiatisk örtmedicin att Chaga "bibehåller ungdomlighet, stödjer hälsa och bidrar till ett långt liv". På grund av sina skyddande egenskaper och sin frånvaro av bieffekter så klassas den som en "högsta klassens ört” - som går bra att använda som en stärkande "tonic" hela livet. 

I dessa länder har man använt svampen i närmare 2000 år på grund av dess medicinska effekter. Svampen sägs ha effekter som:

Stärker immunförsvaret

Förbättrar sömnen

Ökar stresståligheten

Minskar trötthet

Reglering av muskler och nervsystem

Ökad energi

Anti-inflammatoriskt

Förbättrar matsmältningen

 

Chagas säkerhet som ört är väl dokumenterad; i t.ex. Japan har Chaga-te använts i stor skala under många år, och Japanska myndigheter övervakar noggrant örters biverkningar bland befolkningen. Inga negativa biverkningar av Chaga har rapporterats.

 

Använd så här:

 

Drick som ett varmt te - som det är eller med lite stevia eller honung i.

Använd avsvalnat Chaga te som bas i smoothies eller soppor.

Det är ett fint sätt att berika din smoothie eller soppa med massvis av antioxidanter och annat nyttigt.

Använd teet som bas i vilken maträtt som helst där du behöver använda vatten, pröva dig fram.

 

Chagalatte

3 dl chaga, 1 tsk vanilj, 1 msk kakao,

2 tsk honung, 1/2 tsk muskot, 

1 tsk kanel, 0,5 dl mandelmjölk  (eller valfri mjölk)

Isak och Affe testade att koka lite te på den direkt. Smakade lite beskt tyckte jag, men med en smak som jag tycker att jag kände igen. Och det måste ha varit från när jag växtfärgade garn med farmor när jag var liten. I mitt smakminne var det bilder från då som poppade upp:)
Barnen googlade och jag googlade...allt för att vi skulle veta hur vi bäst skulle ta hand om den. OCH för att verkligen kolla så det är ok att använda, så man inte blir sjuk. Dessbättre så verkar det ju vara värsta dunderkuren att få i sig! 
Nu kommer de att göra olika former och förpackningar och sälja.
För den som är intresserad är det bara att ta kontakt med mig på 070-6440725.
Och när jag vaknade på lördagsmorgonen och hörde på radion att någon ungdom blivit misshandlad på stan så blev jag ännu mer tacksam över att mina barn är ute och "ränner" i skogen på kvällarna istället för på stan, och att dom låg huller om buller här hemma och sov gott ända fram på lördan. Det gjorde inget att köket var lite tjorvigt när jag vaknade:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0