Guldkustfest i fjällen

I helgen har vi varit med Guldkustens familjer på den årliga upptaktsträffen i Edsåsdalen. 
Förundran över en fjäril som inte flög så bra. 
Vi hade en sagolik tur med vädret. Sol och riktigt varmt. Lovely! 
Började med en korvlunch vid en igenväxt grillplats. 
Härligt att kunna slänga sig ner varsom på gräset i september utan att bli blöt eller frysa rumpan av sig:) 
När alla blivit mätta så delade vi in oss i "lag" om två familjer som inte kände varandra så väl.
Så gick vi sagostigen som finns utanför knuten på vandrarhemmet och som vi hade "kryddat" med frågor om alla barnen.
Härlig miljö att strosa omkring i i solkenet. 
Här börjar sagostigen. 
Lite läskigt med troll och annat... 
...uuhhhuuu... 
Spångar över myrar tar oss fram... 
...genom storskogen. 
Små stopp längs vägen gör att det blir en skön tur. 
GullFinns skogskoja där han vaskade... 
...guld!! 
"Vem är det som klampar på min bro"?? 
 
Under promenaden skulle vi samla material för att kunna göra ett konstverk som beskrev den andra familjen för de andra. 
Full aktivitet med konstverken. 
Träd, höns, grisar, fiskar, café, fjäll och troll....ser ni va?! Det symboliserar familjen Hoversjö och Günter/Kisch och deras liv och drömmar:) 
Mellisfrukt så vi orkar fram till kvällens middag. 
Så här blev vårat tillslut:) 
Vid vernissaget gick vi runt och tittade på allas alster och så fick man beskriva den familj man gått tillsammans med...ni fattar va?! Kände att det lät struligt, men det var det inte:) 
Efter en stund med "fri tid" så var det dags att gruppera in sig i sina olika fixarroller. Här är ett glatt matlagningsgäng som roddar ihop smarrig Spagetti Bolognese. 
Mys framför tv:n innan middagen. 
En grupp fixade mysfaktor med sin dukning. 
Mysbus i snurrfåtöljen. 
De som hade sin arbetsgrupp senare på kvällen kunde softa innan middagen. 
Känns lite konstigt att det är sista gången ever som vi är med på detta. 
Äntligen käk. 
Smaskens!! 
Roligt att träffa "stora" fd Guldkustbarn, storsyskonen.
Försöker stoppa i mig mat för att se om min huvudvärk kunde ta och försvinna....det gjorde den inte förrän på söndag kväll. Så himla trist. Hade fruktansvärd skallebank hela lördag och söndag. Hjälpte inte med tabletter, mat, vatten, vin...inget. Hade trevligt ändå men jag blev lite osocial stundvis kände jag:( 
Dags för skattjakt. De stora fixade ledtrådarna lätt. 
De yngre fick ta lite hjälp för att ta sig mellan ledtrådarna oc fram till slutmålet. 
"Vad säger du? Ett troll???" 
Här räknar dom hur många fjälltoppar de kunde se:) 
Trollet ville gärna få presenter, så det var bäst att samla lite vackert längs vägen:) Fast det vackraste står bakom buketten!! 
"Kolla en ledtråd till!" 
"Däruppe är det nåt! Håll mig i handen!!" 
Ett troll som var rädd och gömde sig. 
Efter han försäkrat sig om att barnen var snälla kom han fram och tog emot sina gåvor från barnen. 
"Kan nån klia mig på tårna?" 
Trollet spelade på en trumma så det ekade i skogen. 
I en kista hade han skatter till alla:) 
Disco med ballonger.
Borta!
Tittut!
Discohattskungen dyker djupt i sin påse med gott.
"Få se, ska jag ta den eller den?"
"Jag tar den"
På söndagen är det hemfärd som gäller efter städning och ihopplockning. Vi passade på att utnyttja det vackra vädret och åkte till Hensjön en stund för att fiska och plocka blåbär.
Visst är det vackert?!
Fiskarna var inte på hugget idag kan man säga. Som tur är hade vi med oss lite gott fika, så vi kunde göra det istället, det gillar ju jag:) 
Mats skrattade åt mig och sa att jag såg ut som en stadsbrutta som blivit nersläppt på fjället! Jag fattar inte vad han menar....Måste man ha fiskarekläder för att titta på när andra fiskar??!
Mina fina prinsar!! Pelle....
...och Måns!!
TACK till alla Guldkustare som var med! Vi hade en jättetrevlig helg!
Ses på måndag:) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mita

Vilket mys ni verkar ha haft! :-) Å vädret har ju varit fullständigt underbart!
Hälsa Mats att det går finfint att se ut som en stadsbrutta vid fiske... -själv gjorde jag premiär som MC-spätta i lördags! Iförd jeans, Walles skinnpaj å pappas olagliga "Crazy Frog"-hjälm... ;-)10 mil på hoj blev det och go´fika nere vid en strand ute på Rödön. Kom hem oskadd men med en smält klack på bootsen, vindpinade ögon och bortdomnad rumpa... men glad å adrenalinkickad! Kramen!

Svar: Får höras så jag får höra mer om vad du varit på för tur:) Kram
Tina

2013-09-08 @ 22:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0