Förtjust!

Förtjust är ett ord, en känsla som jag tycker om! Jag kan bli förtjust i en sak, en person eller en plats. Idag blev jag förtjust i ett nyupptäckt "mini-Jamtli". Östnårbuan strax bortom Hackås mot Svenstavik sett. Öppet 11-16 alla dagar till den 19/8 2012 för er som vill åka dit och det rekommenderar jag!!!
TjenaHejsan å Välkomna hit!
En liten fäbod med stort utbud för alla åldrar. Det fanns två olika linbanor, en för mindre barn och en för större. Den provade t.o.m jag, shit vad kul! Jag som tyvärr inte längre kan åka karuseller för att jag blir åksjuk av allt snurr, fick här det härliga suget i magen. Jiihoo!! Dessvärre finns det bara på film och den kan jag inte visa er här;)
Sen var det gungor, hängmattor, kojbygge, studsmatta,gungbräda, kaniner, getter,hästar, grisar, höns, kalvar, kolbullar, våfflor, gosiga hunden Alvar, basketkorg, pilkastning, ponnyridning och andra "leksaker/aktiviteter"...
En häst i lagom storlek till momma som är livrädd för hästar. 
Olle hittade en kompis:) Han har velat ha en gris sedan han var liten...jag försökte faktiskt i våras att få tag på en för att ha kvar lagom till jul;) men jag lyckades inte. Får se om det blir nästa sommar istället.
Silke och Måns satt lääänge på den stora gungbrädan. 
 
Pelle och Elvis satt med en sömnig, stundvis sovande killing i famnen i säkert en halvtimme:)
Här väntar vi på kolbullar och våfflor med älgörtsdryck och kaffe som var kokt över öppen eld.
Gott med våffla, sylt å grädde!
 
Isak sitter och njuter med killingen som håller på att tugga upp hans fingrar. Det är så härligt att se vad barn, stora som små, njuter och blir lungna i djurs sällskap.
Här stog Olle en lång stund och slog en boll som satt fast på ett rep, runt, runt en stolpe...verkade oxå kul....
 
Man kunde köpa med sig älgörtsdricka hem och det gjorde vi såklart:) Men nästa år blir det egengjord! Hittade ett recept som vi ska testa:
 
Älgörtsdricka
Ger 2,5 liter saft. Du kan dubblera receptet.Saften är koncentrerad och det räcker att blanda 1/9.Ingen måltidsdryck men är väldigt läskande.
30 blomklasar 1,5 liter vatten1,5 kg socker 1 citron, 3 lime eller 2 citroner 30g Vinsyra
Skölj blommorna och lägg dem i en plastspann med lock till.Riv frukterna. Undvik det vita. Pressa ur saften ur frukterna och slå den ihop med skaletpå blommorna.Koka upp vattnet. Blanda i sockret och låt det koka upp igen.Ta lite av lagen och blanda med vinsyran.Häll tillbaks det i lagen.Slå den heta lagen över blommorna, sätt på locket och låt stå svalt i 4dygn.Sila sedan av blommorna och häll upp saften på flaska. Om du använder plastflaskor såkan du frysa saften.
Som sagt, några förtjusande timmar spenderade vi här idag! Gör det ni med!!

Kommentarer
Postat av: Agneta

Vi var dit ifjol, jättemysigt!!

2012-08-01 @ 09:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0