Påsklunch på Guldkusten

På Guldkusten tycker vi att det är viktigt med traditioner. Att ordna fest med tex en påsklunch är en sådan tradition. Barnen hjälper till att möblera om och duka... 
...och att göra vackra bordsdekorationer:) 
Självklart så målas det ägg som sedan äts upp. 
Påskbuffén dukar vi upp så alla kan gå och plocka det man vill. 
Vi har gått ifrån att ha sill och skinka mm, eftersom vi tänker att det äter de flesta ändå på påsken. 
Våra barn blir ju så modiga och duktiga på att testa sina smaklökar så det funkar att göra något annorlunda mat till dem. Visst, alla äter inte allt, men så är det ju om jag serverar tacos också. Det viktiga är att få möta många smaker tidigt och att vänja sina smaklökar.
Igår när vi åt så överhörde jag när en pedagog frågade om ett barn hade provat rödbetspajen. Nää, svarade barnet. Men du kan få smaka en pyttebit av mig sa pedagogen då. Barnet smakade och tyckte det var jättegott och hämtade sig en stor bit som den mumsade i sig. Så blir det om man har ett erbjudande förhållningssätt gentemot barnen:)
Vår matateljé blev om-möblerad till bufféhörna.
27 pers som käkar god påsklunch. 
Festade loss med råsaft på svartvinbär som vi fått av ett barns mormor...och sugrör förstås! 
Jodå, det här stoppade jag i mig + ananaspaj! 
Passar på att tacka så mycket för fina påskpresenten!!!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0