Lakritskola - recept

Mats fick den äran att skära kolan i bitar när den var klar.....vilket han glömde, suck. Då blev det till att kyla ner ordentligt och sen ta till hammaren för att få till bitar:)

Lakritskola 

5 dl grädde

3/4 dl sirap

½ kg strösocker

2 msk flytande glykos

30 g smör

1 st lakritsstång köpt på Apoteket + en näve turkisk peppar

Krossa lakritsstången, lägg den i en hopvikt handduk eller i påse och slå med en hammare.

Blanda allt i en kastrull och koka i ca 30-60 minuter tills den klarar kulprovet.
Häll upp i knäckformar eller smeta ut på oljat papper och dela i bitar (det var där Mats glömde en liten detalj...jag vill bara påpeka att det var INTE jag!!)

Sedan så strösslade jag över ett isblått glitterströssel så det blev lite vintrigt.

Fast jag gillar ju olikt så det gör ingenting, smaken är ju densamma<3
Nästa gång ska jag däremot ta i ännu mer turkisk peppar, eller kanske bara turkisk peppar, så det blir en saltlakritskola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0