Äppeldricka - recept

Våra äpplen har legat i sina korgar i över en vecka på bron och stirrat på mig varje gång jag gått förbi dem! 
Idag kände jag sånt dåligt samvete att jag jag var tvungen att ta med dem in:)
Letade febrilt efter något som inte krävde skalning, urkärning mm, Nä, enkelt är mitt ledord just nu!
Hittade det här receptet i vår Kokbok och det kommer säkert bli smaskigt. Äppeldricka, visst låter det läskande och gott?!
Jag vägde och sköljde äpplena. Sedan var det bara tjoff ner i matberedaren med pinnar, kärnhus å skal. Wrrooom!
Det gäller ju att jobba rätt fort när man håller på med rivna äpplen så att dom inte hinner bli så bruna.
Här har jag precis hällt över vattnet med citronsyra och natriumbensoat. Rör om, på med lock och ut på bron tills imorgon kväll.
Fortsättning följer imorgon:)
Japp, nu har det blivit imorgon...eller rättare sagt i övermorgon:)
Nu har jag silat äpplena och rört i socker. Väldigt mycket jobb för så lite dryck tyckte Mats och visst kan jag hålla med lite..
...men när man står där med resultatet, egengjord äppeldricka i fina små flaskor från egna frukter, så är man rätt nöjd!
Gott blev det också. Vi späder 1+1 och det blir ganska lagom till måltidsdryck.
Prova ni också!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0