Torsdagspyssel - recept

Har varit hemma några dagar med en febrig och prickig Måns. Idag har varit en sån där dag när han är tillräckligt pigg för att gå tillbaka på GK, men en helt feberfri dag är ett måste anser jag för att han ska orka med "dagis"tempot.
Så idag har vi pysslat med lite av varje. Jag har bla gått igenom en massa "MerSmak" och "Buffé" som jag inte hunnit med att bläddra klart i nu under våren. Tog och klippte ut allt smarrigt som de tipsar om inför grill och picknicksäsongen:)!
Klistrade upp det på ett större papper och hängde på frysen. Blir så lätt att man inte hittar inspiration när det är dags att grilla så man gör det man brukar för att det är lättast. Men i sommar minsann då ska vi testa en massa nytt....
Passade oxå på att ta rätt på några skruttiga äpplen. Blev en
Äppelpaj med Knäcktäcke och vaniljsås
Dela 3-4 äpplen i skivor och lägg i en pajform.
Smält 150 gr smör i en kastrull och blanda ner:
1 dl ljus sirap
1 1/2 dl socker
3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
Häll smeten över äpplena och kör i ugn i 225 grader i ca 20 minuter.
Servera med vaniljsås

Dukningen var tänkt till Pelle och hans kompis Elin som skulle komma hem själva idag. Nu blev det inte en mellis för två utan alla vi andra hann hem i samma tid så vi var hela nio stycken som smaskade paj:)
Och ÄNTLIGEN har iallafall en fågel hittat mina fina fågelmatare som jag gjorde långt innan jul....Hacke hackspett kunde minsann få hål på jordnötsskalet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0