Schweizernöt-tårta - recept

Schweizernöt-tårta 
100 g finmalen sötmandel (jag tog cashewnötter)
100 g smält smör
2 ägg
3 dl socker
1 2/3 dl vetemjöl
Vispa ägg och socker pösigt, ca 3-5 minuter.
Blanda ner mjöl och nöt/mandel i äggblandningen. Rör sist ner smöret och blanda ordentligt.
Smörj en form med löstagbar kant och häll i smeten. 
Grädda 25-30 minuter på 175 grader.Eftersom jag aldrig gjort den här kakan så gjorde jag helt enligt receptet men jag skulle nog lagt på 5 minuter till på gräddningen, den blev lite för geggsig i mitten.
Låt svalna.
Topping:
200 g schweizernöt
7 msk vispgrädde = lite drygt 1 dl
1 msk smör
Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Rör ner grädden och sist smöret. Blanda väl.
Bred över och ställ i kylen. Eller ut på bron, då stelnar den snabbt:)
Duka fram till goda vänner tillsammans med vispad grädde och kaffe.
Kolla vad mumsigt!
Passa på att använda sommarens sista blomster som dekoration.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0