Vilken dag!

Alltså...jag har sagt det förut och jag säger det igen (kommer förmodligen att säga det ytterligare några gånger!)
Jag jobbar på ett fantastiskt ställe! Inte bara att mina kollegor och deras arbetstänk/sätt är fantastiska/fantastiskt, familjerna är fantastiska också!
Tänk att jag, som bara är en simpel kock, få hänga med mina arbetskamrater på deras fortbildning, studiebesök och föreläsningar.
Som tex igår när jag än en gång fick den äran att lyssna till den fina Vea Vecchi från Reggio Emilia, Italien.
Hon och Marina Mori talade om "De hundra språken".
Anna Barsotti (som förövrigt är gift med Carlo Barsotti - den svenska grenen av Slow Food-rörelsen var det första internationella Slow Food-sätet utanför Italien, mycket tack vare Carlo.) tolkar det Vea och Marina berättar för oss.
Man blir helt uppslukad av att lyssna till det vackra språket, titta på de härliga, yviga rörelserna som italienare använder och såklart allt klokt, fint de har att säga om barn.
Reggio Emilia filosofin kan ni läsa lite kort om här.
 
Vea Vecchi - "Beauty and Ethics are Foundational for our Future" - "Skönhet och Etik är grundstenarna till vår framtid"
 
Kan knappt tyda mina egna nerrafsade anteckningar...men några saker jag skrivit upp tänkte jag dela med mig av till er. 
 
"I vår ( läs de flesta skolor och förskolor ) kultur delas ämnen in i skolan och det går emot hjärnans funktioner. I hjärnan är allt sammanflätat. -små barn arbetar så, de delar inte upp huvudet från kroppen. De har ett empatiskt sätt till omvärlden. Barn säger på ett vist sätt att - gränsen är en rök."
 
"Händer och hjärna arbetar tillsammans" - det stärker ytteligare mina ilskna tankar till skolvärlden där man inte skall få ta hjälp av sina fingrar när man räknar!! Många barn kan faktiskt lyssna och koncentrera sig mycket bättre när de får ha något i händerna.
 
"Nothing without joy!"
 
" En aspekt av omsorg - att barnen är delaktiga att förbereda sin dag/sitt arbete tillsammans med sina vänner, tex genom morgonmöte/samling"
 
"Vi är också gjorda av det vi äter. Maten i Reggio är väldigt omsorgsfullt tillagad med fina råvaror"
 
När man börjat tänka på det här fina sättet kring barn(som Guldkusten gör i allra högsta grad) så förstår man allt de här damerna talar om. För dem som inte ännu "är där" i sitt tänk så kan det säkert låta flummigt, fast det är ett helt självklart sätt att möta barnen på. 
Efter den upplyftande föreläsningen så "lät" föräldrarna oss personal åka till SPA-kliniken för att relaxa!
Superhärligt med bubbel!
Och som om inte det var nog så fick vi sedan gå på restaurang och smörja kråset;)
Tack mina vänner för en heelt fantastisk dag med er! Och tack till er föräldrar som låter mig hänga med! Det ger mig så mycket mer än ni förstår...eller förresten, jag vet ju att ni förstår vad det ger mig. Annars skulle ni inte skicka mig till självaste Reggio Emilia på studiebesök till våren:) Det skall bli så kul att med egna ögon få se denna stad och se på riktigt hur man jobbar på förskolorna och förhoppningsvis få en glimt av hur de jobbar i sina kök, som jag vet är ett mycket medvetet och genomtänkt sätt att jobba(även där med barnens delaktighet).
KRAAAM!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0