Skön söndag

I går hade vi en härlig dag med lite av varje på agendan. Började dagen med att åka till Hara där Nygårdens Limousiner och Hara Gård hade öppen gård och skördefest. Man kunde titta på när man klippte får, det fanns en skrivarverkstad, hästskokastning och en massa gott att handla såklart.
Vi åkte hem med gott bröd från Kerstin och potatis.
Efter stopp nr 1 så fortsatte vi till Slandrom och Erland där vi skulle försöka få oss en middag:)
Pelle hade laddat flera dagar för att dra upp en stor regnbåge. 
Full koncentration. 
Isak tittade förbi, på moppen:) och fick hjälpa till att ta upp en han oxå. 
Van fiskare som lätt får ut kroken ur gapet och klubbar ihjäl firren. Bläää, hemskt! Jag kommer inte lära mig det!!
 
Här har vi tre fina fiskar. 
Blev en fjärde innan vi fick åka hem. Pelle drog upp de två största:) Är mysigt att åka hit och fiska. Skön stämning mellan vuxna och barn som fiskar, god korv och gott fika bjuds man på.
Efter det blev det en skogspromenad.
Hittade massor (i mina mått mätt) av Stenmurklor. Glad i hågen så plockade vi dem och bar hem ca 1,5 kg svamp. Kommer ju ihåg att farmor ofta hade murklor på tork i trådar hängande i taket i hallen uppe (i Pelles nuvarande rum). Kommer även ihåg att de är giftiga...Och när jag läser på Livsmedelsverkets hemsida sååå...njae, vi får nog kasta tillbaka dem till skogs. 
Giftet försvinner inte helt även om man tillreder dem enligt konstens alla regler och är dessutom cancerframkallande. Känns inte som att vi behöver stoppa i oss det, även om murkelsås är väldans så gott till en fin söndagsstek. 
Får nog försöka hitta toppmurklor istället, dom är ju iaf inte giftiga.
Sedan packade Pelle och jag fikakorgen för att sticka iväg på vår buggkurs:)
En typsikt skön söndag:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0