Broccoli- & Tonfiskgratäng

Broccoli- & Tonfiskgratäng 
Jag har helt ärligt aldrig köpt en färdig champinjonsoppa på burk. Men i den här rätten skall man använda det och det var faktiskt jättegott!
Värm soppan, skrapa ner tonfisk( i vatten från burk), grädde och finriven ost. Koka inte! Smaka av om det behövs salt och peppar.
 
Med tanke på temat på föreläsningen jag var på igår kväll så skulle vi förmodligen inte använt oss av en färdigsoppa som innehåller en massa skrot som vi inte ska stoppa i kroppen. Jag var och lyssnade på Tommy Svensson som föreläste om hur vi kan skapa oss en hälsosammare livsstil och friskare liv genom att ändra kosten. Absolut så skriver jag under på det. Men tyvärr så har jag väl varken ork, tid eller ekonomi för att välja bort allt som har ett E-nummer i sig alltid.
Ibland så tänker jag att njutning eller kanske orken i livspusslet måste få styra. Vi blir hela tiden "matade" med olika kostråd, bantningstips och miljötänk. Vilket är jättebra för vi måste få upp ögonen för att en drastisk förändring måste ske i världen för att våra barnbarnsbarn skall få tillgång till färsk, näringsrik mat överhuvuvdtaget. 
Men vi måste göra det tillsammans. Och om alla förändrar lite nu och lite mer sen så kommer vi att komma närmare målet. Det är svårt att tvärt ändra på sånt som smygit sig in i våra liv under vår livstid.
Men som sagt, om alla gör så gott den kan, när den kan, vare sig det gäller att inte köpa kryddor med E 621 i eller att källsortera eller välja svenskt kött istället för utländskt, så kommer vi framåt i den riktning som bla Tommy pratade om igår:)
Eller som Olle sa: Hur svårt kan det va?
Köp en egen gris, föd upp den ,slakta den och ät den! Plättlätt:) Och undermeningen med det är ju att vi ska använda oss av så "rena" råvaror som möjligt.
Koka pasta enligt anvisning på förpackningen. Tillsätt fryst broccoli mot slutet så den får gå med i pastavattnet sista minuterna. Häll av vattnet och ös upp i gratängform.
Häll över svamp- tonfisksåsen och blanda runt ordentligt. Gratinera i ugn tills allt är varmt och fått lite färg på ytan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0