Grön lasagne - recept

Grön lasagne 
6 vuxenportioner
 
ca 25 gröna lasagneplattor
3 finhackade gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk smör
2 brk krossade tomater
1/2 dl tomatpuré
2 1/2 kall grönsaksbuljong
750 g Keso
1 msk basilika el oregano
3/4 dl vetemjöl
3 1/2 dl riven ost
 
Fräs löken i smör. Tillsätt tomater, tomatpuré, pressade vitlöksklyftor, kall grönsaksbuljong och Keso.
Koka upp alltsammans. Låt koka i 15 minuter tills såsen tjocknar. Red av såsen med mjölet utrört i lite vatten och koka ytterligare i 5 minuter.
Smaka av med basilika el oregano. 
Lägg lasagneplattorna i en smord ugnsform. Varva plattor med sås, börja med ett lager sås.
Avsluta det översta lagret med riven ost.
Kör i 200 grader i ca 40 minuter.
 
Ja, det var orginalreceptet....
...men så här gjorde jag:)
Jag fräste lök, vitlök mjukt och fyllde på med krossade tomater, tomatpuré, kryddor, buljongtärning och lät det puttra en sisådär 15-20 minuter.
Medan så blandade jag lite tinad, urkramad spenat med keson, en klick creme fraiche, S & P.
När tomatsåsen var god (alltid med en gnutta socker i!) så blandade jag ner den rivna osten däri.
Sedan varvade jag med plattor och körde i ugn tills allt var härligt göttigt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0