Choklad- & Lakritssnittar - recept

En härlig smakförhöjare är lakritspulver. Jag har inte använt det så många gånger själv än men det blir mer och mer vanligt att smaksätta med rålakrits. Det här pulvret har jag köpt på EJ:s hälsokost.
Läste att personer med högt blodtryck inte skall överkonsumera. Tror inte att det räknas som överkonsumtion om man äter några av dom här kakorna per dag...väl?! Och förresten så har jag inte högt blodtryck så jag kan äta många:)
Choklad- & Lakritssnittar
ca 40 st
200 g rumsvarmt smör
2 dl socker
1 äggula
2 msk vatten
1 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 1/2 tsk lakritspulver
1 krm vaniljfrön / 1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
ca 5 dl vetemjöl
Pensling:
1 ägg
15 gr krossad rålakrits (jag strösslade över hackad saltlakritsströssel)
pärlsocker
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker poröst. Rör ner äggula och vatten.
Blanda ner alla torra ingredienser noggrant i annan bunke. Rör sen ner det i sockerblandningen.
Rulla 4 längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något. 
Pensla med uppvispat ägg för att kakorna ska glänsa lite. Stöt rålakrits eller hacka strösslet och strö över längderna tillsammans med pärlsockret. 
Grädda längderna mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna några minuter, typ två, och skär sedan i sneda snittar. Prova dig fram med gräddningstiden. Jag tycker det är gott när de är lite sega innuti. 
Färdiga att mumsa! 

Kommentarer
Postat av: Mita

Pssst!!! Lakritspulver och vaniljpulver av det märket du har köpt på EJ.s finns på ICA i Brunflo... förmodligen till ett billigare pris än på hälsokosten.
Å då kan du förena nytta med nöje och besöka en kompis när du ändå är på orten! ;-)

Svar: Vilken tur! För lakritssnittarna var farligt goda så det lär gå åt en del pulver framöver:)Ska ta mig i kragen och styra kosan mot Brunflo nån dag. Ska till Antikt & begagnat för att titta på en gammal kassaapparat....
Tina

2013-10-24 @ 11:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0