Lergrytebröd - recept

Lägg lergrytan i blöt över natten. Olja in både neder- och överdel med tex olivolja.

Smula ner 50 g jäst i degblandare. Tillsätt 1/2 dl olivolja, 2 tsk salt och 5 dl fingervarmt vatten. Rör tills jästen lösts upp.

Ös ner ca 12 dl vetemjöl, ta inte i allt på en gång utan knåda degen först så ser du om det behövs allt. Degen skall vara lite kletig.

Låt jäsa i bunken i 1 timme.

Vänd ner degen i den inoljade grytan, strö över solrosfrön/pumpakärnor.

Lägg på locket och ställ in i kall ugn. Vrid på ugnen till 200 grader och låt gå i 1 timme.

Ta ur brödet ur grytan och låt kallna på galler under duk.

Duka upp det varma brödet med smör, ostar och... 
...en god Chili con Carne.

Kommentarer
Postat av: Queen of Kammebornia

Hej Tina! Tack för dina fina kommentarer, jag blir så glad! Och nu hittade jag ju hit! Min lergryta hittade jag igår, den har varit borta längelänge, så nu kanske jag får prova ditt bröd :) Kram!

Svar: Gör gärna det, det är jättegott!Tina
Tina

2013-11-06 @ 21:42:43
URL: http://queenofkammebornia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0