Vea

Vea (damen till vänster)- trollbinder mig med sin existens, sitt kroppsspråk och röst så jag sitter bara och lyssnar. Glömmer stundvis bort att anteckna allt vackert hon beskriver och pratar om!

Det är ett av mina nerkrafsade stycken i mitt anteckningsblock.
Och det är verkligen så. Hon har ett så fantastiskt sätt att prata om barnen, tänka om dem och deras sätt att uttrycka och lära sig. Ett sätt att se på allt med nyfikenhet och förundran. Ett sätt att tänka om lärande i en helhet, inte uppstyckat i ämnen.
Tänk om vi i våra förskolor(utan att skämmas så har vi på GK kommit långt där!!) och skolor hemma i Sverige kunde ta till oss av deras sätt att närma sig barnen och deras kunskaper.

Hon visade en bild som hon fått av sitt barnbarn som går på en "vanlig" skola i en annan stad. Det var en grönmålad gran(lika form som en wonderbaum, ni vet) med en stjärna längst upp.
Hon anser att vi betraktar barnen som dumma när vi ber dem färglägga en färdigutklippt gran(alla ser lika ut) annars skulle vi inte be dem göra det.
Vi skall be dem rita en gran så som dom tycker den ser ut!!
Bilden hon visar sedan är helt fantastisk, så detaljrik och vacker.
Mm, vi gör dem onödigt dumma alldeles för ofta....

Så här såg det oftast ut på föreäsningarna. Damen i mitten, Anna Barsotti och Karin Gandini till höger om henne är två av alla tolkar som varit med i veckan och översatt allt från det vackra språket, Italienska.
Anna Barsotti har jag skrivit om förut här på bloggen så klicka gärna in och läs där. Och läs gärna vidare där om Anna, en artikel från DN. Mycket klok och fin kvinna, RESPEKT(som ungdomarna säger)!

Så här snygg var föreläsningssalen.

Ännu en god luch. Tomatsoppa med rejält sting i, kyckling, sallad och bröd. Alltid parmesan, olivolja och balsomico som tillbehör.

Nä, det här går inte. Jag måste kliva ur sängen nu efter några minuters vila med chips och en vinskvätt:)

Nu ska vi på vårt sista förskolebesök, till La Villetta. 
En jättestor,gammal, vacker, flera våningar hög byggnad med så många olika rum med olika funktioner.
Man blev helt snurrig av alla intryck där men totalt facinerad av allt de jobbar med och kring.
 
I ett rum längst upp hade de musik och bla, och då menar jag bland allt annat, hade de MP3, CD,LP och kassettband att lyssna på. Tänk bara att jämföra ljudet på de olika "verktygen", och funktionerna, och lära sig om de olika "tidsepokerna" de använts i. Det är så de jobbar, och då genom att tex grafiskt rita, måla, jobba i lera, lyssna, och kanske dansa ljudet:)
 
Känns som att jag bara säger fantastiskt om allt men det var verkligen så, och jag kan inte heller förklara. Som tur är har vi alla på jobbet varit dit nu så vi förstår varandra utan att behöva förklara:) Och vi har ett mål gemensamt, att sträva ännu mer efter detta fina sätt att arbeta med barn. Att behandla dem som kloka, intellektuella individer och medborgare i vårt samhälle från att de föds.
Carlo Barsotti var dagens tolk.
Dagens bjud-gott!
Jag vill inte ens tänka på hur mycket vågen har dragit iväg åt fel håll den här veckan. Även om vi gått mycket så har vi lassat in kopiösa mängder mat;)
Bilder från deras gård.
Här har de ett bord för fåglarna som de matar med frön, brödsmulor och popcorn;) De har byggt små hus till dem i lera och vägar med mosaikplattor.

Och ikväll ska vi få besöka REMIDA. Googla på vad det är, Therese vill starta det i Ösd så prata med henne om ni är intresserade;)


Hörs ikväll!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0