Hej Svejs!

Sisådärja, då har jag packat för en vecka i Italien:) :) :) :) Tjohoo!
Det ser ut som att jag ska på en sol och nöjestripp....fast det ska jag inte.
Ett sant nöje ska det i och för sig bli att äntligen få se staden som mina kollegor talar så gott om.
Jag åker ju till staden Reggio Emilia där jag skall få vara en del av en studieresa där föreläsningar och besök på förskolor kommer avlösa varann i 6 dagar. Ska bli såå spännande!

Dikt av Loris Malaguzzi, grundaren till Reggio Emilia förskolorna och dess pedagogik.

Barnet har hundra språk 

Barnet har hundra språk
hundra händer
hundra tankar
hundra sätt att tänka
att leka och att tala på
hundra alltid hundra
sätt att lyssna
att förundra att tycka om
hundra lustar
att sjunga och förstå
hundra världar
att uppfinna
hundra världar
att drömma fram

Ett barn har hundra språk
(och därtill hundra hundra hundra)
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.

Man ber barn;
att tänka utan händer
att handla utan huvud
att lyssna men inte tala
att begripa utan glädjen i
att hänföras och överraskas
annat än till påsk och jul.

Man ber dem:
att bara upptäcka
den värld som redan finns och
av alla hundra
berövar man dem nittionio

Man säger dem:
att leken och arbetet
det verkliga och det inbillade
vetenskapen och fantasin
himlen och jorden
förnuftet och drömmarna
är företeelser
som inte hänger ihop.

Man säger dem:
att det inte finns hundra
Men barnet säger:
Tvärtom, det är hundra som finns.
 

En tänkvärd dikt som uttrycker synen på barn, kunskap och pedagogik - ett förhållningssätt som tillämpas vid de kommunala förskolorna i Reggio Emilia och på Guldkustens Förskola.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0