En dag i Persåsen

Vi (Mats, Olle, Isak o jag) började våra gemensamma sportlovsdagar med att gå till kyrkan i Svenstavik. Inte för att vi blivit överdrivet kyrkliga helt plötsligt, utan för att jag i princip tvingade dem att följa med på en föreläsning som Toivo Comén höll där. Han berättade om sin och sin släkts uppväxt och flykt från Ingermanland. Jag hörde honom berätta lite på radion häromdagen och så var det så precis att han skulle hålla en föreläsning i Svensta, när vi var där...jag menar då var det väl meningen att vi skulle gå?!
De tre smått motvilliga i sällskapet jag gick med, tyckte också att det var rätt intressant när de väl var där och lyssnade:) Men det skulle nog varit mer spännande om han haft lite mer bilder att visa, nu blev det mest prat.
Men gå gärna in på länken ovan(Ingermanland) och läs, intressant och hemskt.
Men här kör vi igång med lov "på riktigt". Måns på fräsig räser i Persåsen.
Det var länge sedan Isak var här för första gången. Det var när han gick på Guldkusten och han var 4-5 år:) Känns lite mer säkert nu kan jag säga. Sist vi var här, för några år sedan, så var det någon i ett annat sällskap som fick åka ambuland därifrån...  
Olle sladdar omkull framför fotografen. 
Pelle hade lite premiär-otur...första turen upp ramlade han omkull och kälken gick sönder. Sista åket så ramlade killen före honom i liften och Pelle fick hans kälke på dig så han fick bula och blåmärke på armen...men däremellan gick det bra:) 
Måns och jag höll oss i lilla backen. 
Där gick vi upp och ner några gånger!
VÅR - pussar & myrstack som tittar fram i solen:) 
Så här blev det med fläskpannkakan vi hade med oss, vi tog upp nästan hela grillen.. 
Funkar jättebra som matsäck, men min lingonsylt som jag tog med var lite överkurs. Den fick följa med orörd hem igen. 
Hela familjen Hoversjö på samma bild för en gångs skull! 
Måns spanar in de stooora hjulen i liften.  
Killarna passade på att ta några åk med skidor oxå. Pelle kollar in hoppet innan de testas. Skönt att dom är så pass försiktiga och förståndiga att de inte hoppar innan de sett hur landning mm ser ut.
Isak 
Olle 
Tillbaka i vårt "läger", Tant Märtas hus i Svenstavik, fick vi oss god middag serverad av svärmor. Sen blev det mys framför tv:n innan vi kröp till kojs för att orka med Klövsjö dan därpå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0