Brytbröd - recept

Vet att jag lagt in det här förut men det är värt att upprepa för brödet är lättbakat och jättegott!

Smält ner 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten.

Tillsätt 1/2 dl olja, 1 1/2 tsk salt, 1 msk flytande honung, 1/2 dl solrosfrön, 2 dl havregryn och ca 12 dl vetemjöl(800g).

Kör i maskin i 5 minuter och jäs sedan övertäckt i 30 minuter.

Ta upp och knåda lite på bakbord.

Dela i 4 delar, skär sedan varje del i 7 bitar ( 14 bitar/bröd).

Lägg ihop bitarna till 2 runda brytbröd. Lägg inte för tätt så brödet kan jäsa på plåt, övertäckt i 30 minuter till.

Pensla med vatten, strö på havregryn och kör in i ugn 15-20 minuter, 225 grader.


Kommentarer
Postat av: Agneta

Sist "stal" jag receptet och bakade och det var jättegott!!Kramis

Svar: Av mig stjäl man inget;) vill jag ha nåt recept för mig själv så lägger jag inte ut det på bloggen. Smart va?:) Förstår vad du syftar på.Hoppas ni haft en skön jul och nyårshelg!
Kramkram....och kul med en kommenter:)
Tina

2013-01-06 @ 10:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0