En rolig dag

Förra veckan följde jag med Pelle på skolan en dag. Passar på att göra lite sånt nu när jag ändå är hemma på dagarna. Vi startade dagen med att promenera från Friggaskolan ner till Jamtli. Där skulle vi få resa tillbaka i tiden och se hur man firade jul förr i tiden:)
Medan vi väntade på att få gå in så fanns det tid för lek ute.
Fina, fina hjärtat har med mamma på skolan. Snart är det ett minne blott....att få följa med alltså.
Fast jag var faktiskt med Olle en sväng för två veckor sedan också på skolan, en stund iallafall. Och det är så kul att få se när dom är på sitt "jobb", när det är ett bra "jobb" dom är på:)
Pelle hamnade såklart i "snicken".
Alltid så mysigt att vara på Jamtli.
En guide tog med oss långt tillbaka i tiden där kvinnorna bar 150 liter vatten per dag på sina axlar. Både för att ge djuren, tvätta pch skura golv. Och där man tog julbad. Först mannen i huset, sedan frun, drängen, pigan och sist barnen....i SAMMA vatten! Man bakade bröd som skulle räcka nästan ett helt år framåt. Vilka mängder det skulle bli. Fast det är klart, man åt nog inte mackor som vi gör idag...bara för att det är gott. 
Intressant var det iallafall, trots att man visste mycket av det vi fick höra redan.
Besöket avslutades med att vi fick göra ett varsitt julpyssel. 
Sedan åkte vi buss tillbaka upp till skolan. Jag vet inte när jag åkte buss sist, måste ha varit på den där tiden när man bakade bröd för hela året eller nåt, typ....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0