Krämig Majssoppa - recept

Krämig Majssoppa
4 port
1 hackad stor gul lök
3 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl vitt vin
4 dl mjölk
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 brk majs, 340 g + ev lite att strössla i soppan vid servering
1 grön paprika
1/2 tsk timjan
100 g finriven Prästost
1/2 tsk worcestersås
tabasco
salt
Fräs den hackade löken i smöret. Strö över mjöl, häll på vin, mjölk och vatten.
Smula ner buljongtärningen. Hacka majen grovt i matberedare. Finhacka paprika.
Rör ner paprika och timjan. 
I receptet står det nu att man skall ösa i den grovhackade majsen, men jag tycker inte att soppan blir så god med skalen som blir. Därför gjorde jag nu så att jag kokade majs"mojjset" för sig, silade av och hällde ner den släta majssoppan som blev i lök och paprikasoppan. Hängde ni med?!

Låt puttra ihop i ca 15 minuter. Dra av från värmen, rör i ost, smaka av worcestersås, tabasco och salt.
Soppan ser inte så majsigt gul ut, men smakar väldigt gott av majs, lök och paprika.
Vill man kan man nog ta i mer majs när man gör som jag gjorde, att sila av den, eller så häller man i lite hela majskorn.
It´s your choice!
Servera gärna med nybakt Medelhavsbröd och osttärningar. (det blev ost över när jag rev Prästosten och av den gjorde jag små tärningar som var goda att lägga i soppan så de blev lite mjuka och varma)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0