Havrebröd - recept

Lördagmorgon är perfekt för att brödbak. Jag har bestämt att jag ska bli duktigare på att baka eget bröd hemma. Det är så tråkigt att gå på affären och välja "vardagsbröd", finns inget som är gott. Om man inte har råd att gå till ett bageri och få nybakt därifrån förstås.
Därför tänker jag att jag på helgerna kan baka eget gott och stoppa i frysen till veckobehovet.
Det här gjorde jag på jobbet häromdagen och det var enkelt och gott!
8 dl havregryn
1 pkt jäst
4 msk hela linfrön
1 msk salt
ca 14 dl vetemjöl + till utbakningen
vatten
Koka upp 5 dl vatten och häll över havregrynen. Rör om och låt stå i ca 15 minuter.
Smula jästen i en annan bunke/assistenten. Häll på 5 dl kallt vatten och rör om. Tillsätt övriga ingredienser och havregrynen. Knåda ca 5 minuter i maskin el 10 min för hand. Täck med handduk och jäs i 30 minuter.
Forma degen till 4 små limpor. Lägg på klädd plåt. Täck med fuktig handduk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt bröden svalna på galler.
Njut dem helst varma med ett gott smör på:)
Avslutar med en vacker bild på blomman Pelle kom hem med idag:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0