Souvlaki & Tzatziki - recept

Söndagsmiddagen blev Souvlaki, Tzatziki, Strips och Sallad.
Jag skar fläskkarré i lagom stora "spett"-bitar och lade dem i en marinad på rapsolja, S & P, och rätt mycket pizzakrydda(skulle vara oregano men den var visst slut). Där fick köttet ligga i ca en timme. Sedan stekte jag dem nästan klar i stekpanna, trädde dem på spett och lät dem gå klar i ugnen tillsammans med stripsen.
Tzatziki gör jag enklast genom att grovriva gurka som jag saltar och låter rinna av på hushållspapper... 
...sedan blandar jag med creme fraiche, S & P och pressad vitlök. Man kan ju även blanda med grek eller turkyogurt, blir lite mer likt orginalet då.
Nästan greksallad blev det...hade dessvärre inte den typ viktigaste ingrediensen, fetaost. Men inte åker jag till stan enkom för det, nä, det fick bli utan.
Helt ok söndagsmiddag tycker jag när man tager vad man haver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0