Jibbing

Vet ni vad Jibbing är??! Inte!
Det visste inte jag heller kan jag säga förrän tills för nåt år sedan. Mina barn håller på med det från första snöflingan faller tills det inte går att skrapa ihop en gnutta snö på gräsmattan framme i maj...
Wikipedia beskriver så här:

Jibbing är en skidsport. Med hjälp av så kallade twintips, skidor som är uppböjda i båda ändarna så att det ska gå bra att åka baklänges, utför åkaren diverse trick, innefattande åkning på rails och hopp. Den enda sporten som är farligare i en dödsfall/utövare-synvinkel är fallskärmshoppning utan fallskärm.

Det känns ju tryggt och bra att mina barn har valt just den sporten!!

Igår var det iallafall tävling på stortorget i stan och givetvis var Olle med:) Där hade man byggt upp en stor ramp där man kan åka ifrån med både skidor och bräda. Det var massor av ungdomar med så även om man kunde gå/åka på två sidor så var kön lång. Kö i typ 10 minuter, klättra uppför trappor, swischa ner på 4 sekunder och tillbaka till kön..
Kan då oxå säga att vi skjutsade in honom och hans vänner vid halv elva på fm och vid halv åtta på kvällen kom dom hem igen!! Själv skulle man inte ens kunna röra på lilltån efter en sån dag....
Satsa och kör!!
"Front", "Back", "180", "tre-sexti"....olika trix man gör...
Gäller att balansera upp kroppen.
Jag är fantastiskt glad och stolt över att jag har barn(Isak blev sur att det här var när han inte var hemma...) som faktiskt vill och vågar prova på detta, trots att det är första åket på säsongen, trots att det är en massa publik, trots att man kan, och faktiskt gör, vurpor inför alla. Det är bara jag som biter på naglarna i nervositet! You go son!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0