Höstig röra i Pitabröd - recept

Idag åt vi en god middag som enligt receptet heter "Ryssröra"....tyckte inte namnet var så käckt så jag döpte om den:)

Höstig röra i pitabröd

4-6 pers

6-8 pitabröd – värms enligt förpackningen

4 portioner kokt ris – koka enligt förpackningen

500 g älg-, nöt-, el blandfärs

1 liten purjolök

1 vitlöksklyfta

5 dl riven vitkål

1 röd paprika

1 köttbuljongtärning

3 msk tomatpuré

1 dl sweet chilisås (jag tyckte det blev för dålig sting i rätten så jag blandade ner lite sweet chilisås)

1 tsk oregano

½ tsk cayennepeppar

1 tsk paprikapulver

salt

peppar

Dags att choppa grönsakerna. Listen to this!
Hacka purjolöken, pressa ner vitlöken och stek tillsammans med färsen tills färsen är genomstekt.
Blanda sedan ner den rivna kålen och finhackade paprikan och stek i 2 minuter. Lägg i buljongtärning, tomatpuré, sweet chili, kryddor och sist häller du ner det kokta riset. Stek i 1 minut till eller tills allt blivit varmt.
Servera med turkisk yoghurt i pitabröden.
Jag gjorde dubbel sats eftersom jag hade tinat 1 kg älgfärs och det blev storkok kan man lugnt säga.
 
Vi åt hela familjen ( 3 storätare, 2 medel och 1 pyttig ätare) och det blev två familjemiddagslådor över. Man äter inte så mycket när man äter i pitabröd, blir liksom mätt av brödet.
Det går absolut äta den här rätten bara som den är utan bröd oxå. Vi frös iaf in resten för att ta fram en dag när matlagningslusten inte infaller. Perfekt!
Lycka Till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0