Valborgsmässoafton


Varje sista april firar vi på bygdegården i byn tillsammans med grannar och andra som hittat dit. Vi börjar med fika och lotterier.

Barnen följer med spänning sina nummer. Kommer dom ropas upp eller inte?? Oftast så finns det många barnpriser så många kan vinna:)

Eftersom jag är en "baktant", så bakar jag även vinster...blev rätt uppskattade vinster som komiskt nog vi själva
fick med oss hälften av hem igen;)
Det är svårt det här med lotterier. När man vinner sist av alla och har att välja på små underbyxor eller en tråkig bok...då är det lätt att falla i gråt. Iallafall när man är yngre än tolv år...eller är det så att man även vid 40 år blir besviken när man inte vinner, bara det att då har man fått lära sig att sånt är livet, man kan inte alltid vinna?!
Valborgsmässoafton är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien, Slovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj.
Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg, mot häxtro och onda andar, som uppstod efter hennes död år 779.
Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten, red häxorna på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna.

När jag läste det här så fick jag kanske en liten förklaring till varför vi när vi var små, alltid på sista april hos farmor och farfar, var utklädda. Jag och min lillebror, ibland även min kusin eller vänner vi hade med oss, klädde ut oss i för stora, gamla kläder och lustiga hattar. Sedan sprang vi runt ute på lägdan där farfar hade tänt en brasa. Kommer inte riktigt ihåg om vi hade några fyrverkerier eller om det bara var ett-öres och farfars traktordäck som avfyrades. Farfar brukade blåsa upp gamla däck och smälla dem så det ekade över hela bygden:)
Det var något för ljust när raketerna small av ovanför byn igår, men eftersom det är många barnfamiljer så väljer vi att göra så. Är ju spännande att se dessa ljus- och ljudskapelser. Fast jag tycker allt lite synd om djuren den här kvällen.
Självklart så bjöds det på skönsång av hugade sångfåglar:)
Vintern Rasat ut, Sköna Maj mfl stod på repertoaren.
Blev inte någon sen kväll för det blåste rätt kallt. Fast det gör det ju mest alltid den här kvällen....
Det jag känner mig mest nöjd över ikväll är att vi lyckades avstyra ett stadsbesök för vår 15-åring. En av årets värsta kvällar vad gäller fylla...been there, done that...då känns det skönt att det blev en myskväll hemma tillsammans med fina barndomsvänner. Vi kom "undan" ett år till iallafall:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0