Vad göra?? - recept

Ja, vad gör man när man den femte maj vaknar upp och det ser ut så här??!
Blev lite gladare när jag tittade ner i rabatten...
Nä, det duger inte att gå runt och sura. Huset ser ut som skrutt så städning blir bra och inte har vi några kakor i frysen heller.
Startade med bak av Drömmar.
ca 50 st
100 gr smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl
Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan lite i taget. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i degen. Arbeta in resten av mjölet.
Rulla ut degen i 2 längder. Skär dem i bitar och forma dem till bollar. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugn ca 20 minuter i 150 grader.
Fast drömmen om drömmar blev just bara en dröm...
Jag hade nog i lite för mycket mjöl, det står ju ca 5 dl...så dom blev hårda, inte så där spröda härliga som smälter när man tar dem i munnen.
Nåja, man kan ju inte lyckas jämt! Smaken var iallafall god.
Mellan dammsugning, hängning av tvätt, toastäd och dammtorkning blev det även
Choklad- & Farinsnitt

Receptet är från Mia Öhrns bok, Mitt eget Café
Hade ju såklart god hjälp av mina små prinsar.
Dom här blev som tur var precis så där småsega och goda som de skall vara!
När barnen var ute så blev det flera fina snögubbar....fast jag vill inte ha snögubbar på tomten en vecka innan jag fyller år...i maj!! Då ska man vara ute och kratta i linne och shorts, så det så!
Pelle var nöjd ändå:)
Och Måns fick tungt att cykla med dessa "breda" däck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0