Rostad Paprikasoppa - recept


Rostad Paprikasoppa
bjöd jag på idag på Guldkusten.
Antingen så rostar man paprikor själv enligt konstens alla regler. Eller så köper man färdigrostade, skalade paprikor på burk till den här soppan.
Till en soppa för 4 pers så behövs 5 färska paprikor/en halvstor brk, 2 vitlöksklyftor och 1 rödlök som du hackat och fräst mjuk tillsammans i olivolja el smör.
Grovhacka 3 tomater och de rostade paprikorna och låt fräsa med i 5 minuter. Häll på 8 dl grönsaksbuljong och sjud i 10 minuter. Mixa helt slät med en mixer. Smaka av med S & SvP.
Eftersom jag tyckte att soppan blev lite blaskig så mixade jag ner en brk med blandade ljusa bönor, tillsatte grädde och kryddade upp med Vegeta och eftersom jag hade paprikor på burk och dom ligger in olja och vinäger så tycker jag att man måste balansera upp med lite socker. Då blev det smaskens!

Till soppan serverade jag en Olivkräm - mixa gröna oliver med creme fraiche, vitlök, Vegeta och lite VP.
Jättegott både i soppan och på brödet, som var
Lättbakade havrerutor.
Koka upp 5 dl mjölk el vatten och häll över 2 dl havregryn. Låt svalna till 37 grader. Smula i 1/2 pkt jäst och lös upp den. Tillsätt 1/2 msk salt och 1 msk honung. Häll i nästan 8 dl vetemjöl och arbeta degen tills den släpper bunken. Jäs övertäckt i ca 40 minuter. Arbeta smidig, häll i smord långpanna el plåt med bakplåtspapper.
Skär i 15 rutor med degskrapa och nagga tätt. Jäs övertäckt i 20 minuter.
Grädda mitt i ugn ca 15 minuter på 225 grader. Låt svalna på galler och bryt i bitar.
Det här brödet är jättegott, enkelt, håller sig fräscht i åtminstone i ett par dagar och går att frysa in. Så passa på att göra dubbel sats när du ändå bakar.
Lite honungsmelon på det så är måltiden komplett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0