Kakbak - recept

Nya härliga blommor kan ju göra den mest trötta, pigg och glad igen:)
Mina bilder som jag tog igår på vårt kakbak sitter fast i min dator....får inte dem att flytta sig hit så idag fick jag efterkonstruera en bild på våra Valnötskakor
ca 30 st
150 gr rumsvarmt smör
1/2 dl råsocker
2 dl valnötter (jag hade ca 1 1/2 dl valnötter och resten rostade hasselnötter)
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 dl potatismjöl
2 1/2 dl vetemjöl
Rör smör och socker poröst. Mixa eller mal nötterna och blanda ner med resten av det torra. Arbeta ihop till en smidig deg. Rulla till en 3 cm tjock rulle och plasta in. Lägg i kyl i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Skär rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck i en hasselnöt eller lite valnötshack. Grädda i ca 15 minuter tills de är gyllenbruna.
Det här är såna blommor som jag kommer ihåg att min farmor hade. Passionsblomman vet jag att hon hade i "kammar"-fönstret. Där kunde vi sitta en lång stund och vänta på att blomman skulle slå ut. Man kan nämligen titta på när den sakta slår ut. Rätt häftigt vet jag att jag tyckte när jag var liten.
"Passionsblommor har använts av indianer i både Nord- och Centralamerika för att behandlasömnlöshet, hysteri och epilepsi. Växterna sägs också vara smärtstillande. Passionsblommorna har visat sig innehålla ämnen som har lugnande effekt och som är hallucinogena i större mängder". - utdrag från Wikipedia
Bäst man inte intar några större mängder så man börjar hallucinera;)
Hortensian hade nog farmor mest ljusrosa och blålila. Men den här starkt rosa passar bra hos mig.
Igår bakade vi även Honungskakor
ca 30 st
1dl strösocker
1/2 dl honung
2 1/2 dl vetemjöl
2 äggvitor
90 gr rumsvarmt smör
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda allt till en jämn smet och klicka ut på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda kakorna i 12-15 minuter eller tills de är mörkt gyllenbruna (Ojdå, hoppsan, såg visst inte att det stod mörkt gyllenbrun. Jag ryckte ut mina när de blev mörka runt kanterna...kanske därför de blev lite sega i mitten. Men det gjorde inget, smaken var ju god iallafall.)
Låt svalna på galler.
Åsså har vi kommit fram till dagens middagstips;)
Det är ju nästan så man skäms som kock att visa dagens middag...men jag är ju bara en vanlig trött fyrbarnsmamma jag med:)
Findus Crispies, häll upp från förpackningen i lagom het stekpanna med smör i. Stek i 8-10 minuter.
Koka upp vatten i vattenkokaren, blanda i flytsmör, riven muscotnör, S & P och ett litet uns socker och vispa i potatismospulver till lagom konsistens.
Be nån av barnen skära upp tex gurka och paprika(Måns favoriter att skära just nu).
Ställ fram Bea-burken.
Njut av en god snabbmiddag tillsammans med familjen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0